Eesti Vabariigi sünnipäevaks taasloodi Arsenali soomusauto!

Ajal, mil Eesti Vabariik on tähistamas 100. sünnipäeva, on igati sobiv heita pilk minevikku ning rääkida sümbolitest, mis peegeldanud meie kaitsetahet ja võitlusvaimu. Arsenali relvatehases valmistatud soomusautod kuuluvad kahtlemata eelmainitute hulka. Seetõttu on sõjaajaloohuviline Sergei Jerjomin võtnud eesmärgiks ehitada valmis ühe masina koopia. Uurisime, kuidas see tal õnnestunud on.

Millest sai alguse idee ehitada Arsenali tehases ehitatud soomusauto koopia?

Jõgewa militaarmuuseumis oli mõni aeg tagasi ekspositsioon, kus võis tutvuda Arsenali tehases valmistatud esemetega. Nende hulgas oli nii padruneid, gaasimaske, sihikuid, püsse kui miine. Täiendava uurimise käigus selgus, et tehases valmistati ka soomusautosid. Sellest teadmisest tulenevalt saigi pisik külge haagitud.

Millistest allikatest saite ehitamise käigus tuge, valmistamaks võimalikult täpne koopia?

Vajalikud joonised sain Armin Valterilt. Ühtlasi sai protsessi käigus sai selgeks, et ajaloolist Arsenali tehast puudutav on väga populaarne. Seetõttu sain olulist abi ning suhtlesin soomusauto ehitamise käigus mitmete inimestega. Suurt tuge pakkus sõjaajaloolane Toe Nõmm ning Siim Õismaa Eesti Sõjamuuseumist. Samuti suhtlesin aktiivselt inimestega Lätist, Leedust, Venemaalt ning Valgevenest, kes on tegelenud või tegelevad käesoleval hetkel sarnaste projektidega. Protsessi vältel pidin põhjalikult uurima soomusmasinate ehitust ja ajalugu sajandi algusest kuni Teise maailmasõjani.

Palun öelge, millise detailsusastme suutsite võrreldes algupärase Arsenali tehases valmistatud soomusautoga saavutada?

Arsenali tehases ehitati soomukid Inglise Crossley Motorsi tehases toodetud veoauto alusraamile. Paraku ei olnud mul sellist kuskilt hankida. Seetõttu tuli soomusauto ehitada GAZ-51 alusraamile, mille tegin pisut pikemaks. Samuti tuli paremale viia juhtimisorganid, kuivõrd asuvad Inglise autodel just seal pool. Kere ümbritsevate soomusplaatide paksus on originaaliga identne ning samuti on millimeetri pealt täpne neetide paigaldus kerel. Tõsi – koopia kere on erinevalt originaalist mitte needitud, vaid kokku keevitatud, mis jätab mainitutele üksnes dekoratiivse funktsiooni.

Soomusauto on visuaalselt võimas, kuid kas sellega on võimalik ka liikuda?

Päris kindlasti hakkab masin lähitulevikus iseseisvalt liikuma. Loodame, et see hetk saabub juba suvel. Panna on jäänud veel elektrijuhtmestik ning küttetorud.

Seega toimetamist veel jagub! Kui pikalt olete masina ehituse kallal käesolevaks hetkeks vaeva näinud?

Natukene rohkem kui kaks aastat. Iga õhtu peale tööd olen leidnud tee soomusautoni, et projektiga edasi liikuda. Julgen väita, et ajaliselt võtab 50% ajast ehitamine ning 50% ulatuses tuleb teha uurimistööd.

Mis ajal Arsenali tehases soomusautosid valmistati?

Minu teada valmistati Arsenalis soomusautosid aastatel 1925 – 1927.

Oskate Te öelda, kui kaua taolise soomusauto ehitamine Arsenali tehases aega võis võtta?

Sellist infot mul kahjuks pole. Küll oskan öelda seda, et Arsenal-Crossley M27/28 soomusautod valmistati riigi tellimusel, milles olid üheselt määratud ka projekteerimistingimused. Samuti tean, et üks masin läks tol ajal maksma ligi 30000 Eesti krooni.

Milline oli nende kvaliteet oma aja kohta?

Põhjusel, et soomusautod said projekteeritud ning ehitatud rahu ajal, oli nende kvaliteet üsna hea. Samuti oli masin tolle aja tehniliste normide järgi väga kaasaegne. Ometi tuli uurimistöö käigus välja seegi, et isegi kui joonised masinate projekteerimiseks olid ühtsed, esines lõpuks mitmeid erinevusi. Näiteks olid erinevatel pooltel uksehinged- ja lengid. Samuti esines soomusautosid, mille luugid paiknesid erinevates kohtades.

Milline on olnud kõige keerulisem hetk koopia ehitamise juures?

Peamurdmist jagus sobivate rataste leidmisega. Seda põhjusel, et kahjuks ei paku keegi Eestis paksu toorkummi vulkaniseerimist. Venemaalt oleks olnud võimalus tellida täpsed soomusauto rataste koopiad, kuid põhjusel, et mul polnud finantseerimist, ei saanud ma seda endale lubada. Õnneks leidsin sobivat mõõtu ehitussoojaku, mille rattad ümber tegin.

Milliseid julgustavaid sõnu annaksite kaasa entusiastidele, kes sooviksid samuti mõne masina taastamise või koopia ehitamise ette võtta?

Oskan soovida üksnes palju edu! Lisaks ütlen julgustuseks, et kõike mida inimene kunagi valmistada suutis, saab praegusel hetkel suurepäraselt järgi teha. Vaja on üksnes pealehakkamist.

Juba 24. veebruaril saab rahvas masinat näha Paide keskväljakul, kus soomusauto katusel seistes loetakse ette Eesti Vabariigi iseseisvusmanifest. Ühtlasi loodame, et peagi jõuab masin väisata ka “kodu” ehk Arsenal keskust.

Head Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva!

 

Arsenal Klubi

Soodustused, pakkumised, üritused

Liitu klubiga

Massive Presence Website